måndag 30 juli 2012

Resa i böljande landskap – Dag 6

Vi hade tänkt besöka Hven men fick planera om. Det blev en tur till Zoo i København i stället. Så jag, sambo och kusinen tog bilen till Helsingborg

P7180114Sedan blev det färja från Helsingborg till Helsingør. När vi kom till Helsingørs hamn såg jag en grabb som såg ut att gå upp i limningen av upphetsning. Jag tror att han visste/trodde/anade/menade att äventyret väntade i Danmark och jag blev smittad av hans utspel om allt danskt som, han verkade tro, stod och väntade vid kajen.

P7180118

Sen hoppade vi på tåget och tuffade mot danska huvudstaden. Att tänka att man kan åka med tåg från Kalmar över Öresundsbron ner till Gilleleje är för mig helt enormt. På tåget var det en speciell känsla att höra danska pratas, att se stationsnamnen utanför, att förnimma delar av den danska vardagen. Eftersom jag älskar att åka tåg så kunde själva tågresan gärna fått pågå flera timmar men den tog slut i Købehavn. Vi hade pratat lite om hur man kommer till Zoo och jag missuppfattade att det gick att gå dit via Strøget från en viss station.

Så vi hoppade av. Vid det laget hade sambos “sov och matklocka” börja skrälla så han börja också skrälla (gnälla), varför vi samtidigt försökte finna någonstans att få något i magen.

matosovklocka1

Som väntat var det mycket folk i rörelse på Strøget. På Strøget kan man säkert sitta en hel dag och få upplevelser att analysera i veckor efteråt.

P7180123En grej jag såg som verkade mysko och kul på samma gång var en ekologisk cykel-taxi. Vet inte om jag skulle vilja åka med den och personen som cyklar måste en sjutusan till benmuskler.

P7180119

Sen hittade vi ett fik som Helligeaandskirken mitt på Strøget höll.  De hade riktigt hyfsade priser och mycket goda smörgåsar till våra hungriga magar.

P7180120 Sen fick vi rusa vidare för vi hade rett ut begreppen och vi var tvungna att ta en buss till Zoo. Efter lite gatutrampande så hittade vi rätt busshållplats och kom fram till Zoo.

När jag kom in på Zoo kom den där jobbiga känslan till mig. Jag gillar inte att se “djur i bur”. De har alldeles för små utrymmen och ska leva alla sina dagar med att bli betittade i allt de gör. För att vi människor vill ha underhållning. Känns så ovärdigt även om man idag håller djur som håller på att utrotas i det fria. Större Djurparker som t.ex Knuthenborg Safaripark på Falster har en hel savann för djuren att bifoga över. De har endast “gunnebostängsel” så de har fri sikt.

Ett djur jag gillar är tapiren, den liknar grisen men är egentligen besläktad med hästar och noshörningen.

P7180137Likaså är tigern ett mäktigt djur och just dem skulle jag vilja ge ett större utrymme än det som Københavns Zoo kan erbjuda, liksom elefanterna. Det borde vara förbjudet att hålla så stora djur i så små utrymmen. P7180139Hur som helst så blev väl dagen alldeles okey och vi var nog ganska nöjda när vi begav oss hemåt. Jag tror dock att Köpenhamn ska man bo i ett par dagar för att riktigt kunna “ta in” och inte bara gå på de klassiska besöksmålen.

När vi kom till Klippan hade den släktingen som inte följt med oss fixat en supergod lasagne. Vilken service! Ännu en intensiv dag med många upplevelser att prata om i höstrusket.

Inga kommentarer: