torsdag 2 augusti 2012

Resa i böljande landskap – Dag 9

Som en slags grädde på moset blev det idag Söderåsen som stod på programmet för dagen. Kan det bli bättre avslutning på en fin semestervecka?!!!?!!!

Vi åkte tidigt på förmiddagen och kusinen visade vägen som vanligt. En exelent guide längs Skånes slingrande vägar! Först for vi till utsiktsplatsen Kopparhatten. Och då snackar vi UTSIKT!!!… vem är galningen som påstått att Skåne är platt? Herregud vilka höjder och vilka stup! Magiskt är att beskriva upplevelsen något underdrivet. Denna enorma bokskog och dessa fantastiska vyer fick mig att bli helt betagen. Inget foto i världen kan göra den upplevelsen rättvisa.

P7210189

Det var här som jag och sambo på allvar började prata om vår tankelek “flytta till Skåne”. Att ha ett sådan här besöksmål inpå knuten, det är livskvalitet!

P7210188

Ja, vi har snackat lite på skoj om hur det skulle vara att byta bostadsort. Slippa färjan så snart man ville iväg någonstans, Komma närmare Danmark eller helt enkelt bara få nya perspektiv på tillvaron. Det lär inte ske men som tanke blev det vid Söderåsen mycket lockande. Skulle vi någon dag göra slag i saken så kommer det att bli Ystad. Det är en stad jag föst mig vid. Har en del anor där i från och gillar arkitekturen i centrum. Så nu fattas bara ett ruskigt bra jobb, en miljardvinst eller pensionsåldern uppnådd. Fast jag har förstått att det kan bli knepigt att få en lägenhet där.

P7210185

Efter Kopparhatten besökte vi Naturum och en konstgjord damm som vi vandrade runt. Ja, jag vet det låter tjatigt med magsikt vackert!!!…

Sen for vi upp till “Lotta på åsen” och det gjorde vi rätt i! för det var en verkligt pärla till kafé! Rent och fräsch och “lantligt”. Och så är det så särskilt med en egen kaffepanna och att personalen kom ut med ren och fräsch duk och la på vårt bord. Riktiga kaffekoppar! Ja myyysigt var det.

lotta1

Sen åkte vi vidare uppåt någonstans som jag inte vet vart det var. Och så var vi plötsligt vid Skånes högst belägna kyrka, Stenestad. Och så fick man stå där och begrunda detta att det bor människor där också som har sin vardag och sina livshändelser.

P7210190

På kvällen bjöd vi vårt värdpar på restaurang, Racki`s. Det var “god mad, mye mad og mad i rättan tid”! Sen blev det tidigt hem. Jag städade av lägenheten vi bott. Så märkligt att man kan känna det som att man “bott in sig” och sen ska man bryta upp igen. En fantastisk semestervecka var till ända…

Inga kommentarer: