onsdag 1 augusti 2012

Resa i böljande landskap – Dag 8

Idag skulle jag följa med en släkting till IKEA med hennes dotter och dotterns kompis. Nu skulle vi bränna pengar, YES!!! Fast först blev det lite smågrejer. En vända till hennes kolonilott. Hon har som “grej” att återanvända och nu hade hon fått tag på gångplattor och ska använda dem till en uteplats för trädgårdsmöblerna.

kolonilottSen blev det bankärenden på en bestämd plats där man kan få ut kontanter men… de hade också slutat med kontanter!!! Så vad finns kvar att göra inne på en bank idag? Det kommer att bli en mycket besvärlig övergång för pensionärer som är vana att hantera kontanter i stället för betalkort och för personer med olika funktionshinder som behöver fysiska pengar för att förstå att de faktiskt betalar eller har pengar till inträde etc.

betalkort1

Om man bor på ett bostad med särskild service och har en gode man för att hjälpa sig med pengar så blir det knepigt om man inte får kontanter eftersom man kanske har ett betalkort för sitt bankkonto och då får man inte ett till. Då måste man skaffa ett konto i en annan bank för att ens få ett eget kort för sina fickpengar. Och då vill det till att man på den banken har servicen att man kan få pengar överförda kanske tre gånger i veckan så man kan hantera sin budget. Hur troligt är det att det går att få till? och hur tillgängligt och självständigt blir livet då? Är detta service?

Svenska pengar1

Hur som helst i Väla, strax utanför Helsingborg, ligger impulsköpspalatset IKEA. Jag var väl inställd på att göra min insats för kommersialismens bevarande. Inte för att jag tror den är utrotningshotad på något vis men just jag som enskild individ måste ju också dra mitt strå till stacken… Så när vi gick in gjorde jag det med ett öppet sinne och tro mig jag lyckades komma ut utan en påse värmeljus och med en stor kasse med grejer. Jag var sååå stolt!

Efter IKEA blev det softa. Efter softa blev det softa. Vi valde att gå själva på lokal, Charlies, i Klippan. En helt okey måltid så man blev helt dåsig. Sen blev det att krypa till kojs.

Inga kommentarer: