onsdag 19 november 2008

Bevara Sverige svenskt… (?)

Jag är med i Facebook och där har jag gått med i flera grupper. En sak som slagit mig om dessa grupper är, att så snart det blir något i stil med ”I love Sweden” t.ex. så vaknar någon "nationalist-wannabee" och börjar argumentera om att ”bevara Sverige svenskt”. Han, för det är till 100 % en ”han”, argumenterar och argumenterar och argumenterar om att ”de” tar över, speciellt de icke-europeiska invandrarna.

Vad jag undrar över är vad det där svenskaste svenska skulle vara. Flertalet av våra traditioner är bara 1000 år gamla och är en import från Mellanöstern! Men vem klagar på vår mysiga jul, påsk, pingst eller midsommar? Vem funderar på hur mycket den västerländska kommersialismen urvattnar de gamla traditionerna. Varför är det bättre att äta hamburgare än att äta falafel? Båda görs av nötkött! Ingen ungdom som jag känner vill ha pölsa, grisfötter eller blodpudding. Ska vi tvinga på dem det? Själv skulle jag får svårt att leva utan kaffet.

För vad är det med det ”svenska” som ska bevaras? DNA eller traditioner eller rent av både och? Ja, då kommer det att bli problem. Det är på grund av invandring. Ja, det är sant. Redan på istiden kom det folk utifrån och bosatte sig på den skandiska halvön. De frågade inte efter om de fick lov och de tog hit sina kunskaper och traditioner. Förmodligen tvekade de inte att sno åt sig några tjejer också om det fann några…

Jag har släktforskat i över 30 år och har haft mitt historiska intresse sen barnsben. Men jag har ännu inte hittat det ”ursvenska” som är värt särskilt beskydd. Vad jag menar nu? Jo, Sverige består av 24 landskap. Om jag nu ville starta en ”svensk-kampanj” vilka av dessa landskap skulle då sluta upp i leden? Titta historiskt så är Sveriges landskap precis samma sak som i forna Jugoslavien. Det vill säga en samling med egna små regioner som en gång i tiden hävdade sin särart. Det är endast översitteri och totalitära styren, som svenska kungaregimen en gång i tiden var, som kuvat och tingat på en ”svensk-norm”. Om man inte förstår det så är man historielös.



Skåne är ännu bittra på ”Sverige” för de folkmord som svenska Kung Karl XI utförde mot dem 1679. De morden var ett led i att ”försvenska” skåningarna. Är de tacksamma för det tro? Är det därför så många nynazister bor i Skåne och gapar om ”Sverige åt svenskarna”? Jag är helt övertygad om att skåningarnas anfäder och anmödrar inte skulle känna igen sig i den rollen!

Gotland har en liten grupp människor som drömmer om en republik Gotland. Är det så nationalistiskt tänkt? Dessutom så bygger Gotland mycket av sin egna stolthet och numera också turism på just det faktum att gotlänningarna var handelsmän och tog hit massor av människor från stora delar av Europa och Mellanöstern.

Likaså är det i Värmland, Norrbotten m.m. Hur ska norrbottningarna då göra med alla Tornedalingar som envist håller fast vid sin säregna finska. Ska de bort och sen ska man införa svenskspråkstvång i regionen? För att inte tala om alla samer i norr. Har de någon som helst rätt att bo och verka i sina urgamla hemvisten?

Eller ska vi se alla olikheter runt om i Sverige som vår gemensamma särart. Att det är något som tillsammans gör Sverige så unikt? Även nytillkommna varianter som kommit till genom historiens lopp genom seklerna.

Hade tyskarna haft DNA tekniken så hade de garanterat använt den effektivt under 1930-talet. Det kan jag lova dig. Och resultatet hade överraskat. Det kan jag också lova. Då hade de funnit just detta som finns att finna i DNA. Genetisk härkomst, risk för sjukdomar, etc. Hur skulle det sluta? Man började utrota förståndshandikappade, sen psykiskt sjuka, sen homosexuella, och politiskt oliktänkande, och så personer med fel ”ras”, d.v.s. judar, romer, afrikaner, o.s.v. o.s.v… men när alla de varit borta så hade de letat efter nya grupper att plocka bort. För har man ”städnoja” så har man… Då hade man även plockat bort arbetslösa (arbetsskygga), sjukskrivna (lata), socialbidragstagare (parasiter) och outsiders (löss). När de sen var borta så hade man letat ytterligare grupperingar. Då hade det till slut blivit tomt och enformigt på gatorna kan jag lova.

En annan sak som också är viktigt är gener. Jag har släktforskat i många år och sett om och om igen att en sak är säkert. INGEN människa har sina anor från en enda region på jorden. Det finns alltid en anfader eller anmoder som kommit invandrad någon stans ifrån. Idag kan man se att vi alla ursprungligen vandrat från den afrikanska slätten ut mot alla världens hörn.

Men dessa förvirrade hjärnor som ivrar om en nationalistisk stat. Förstår de inte vad de vill driva igenom? Sin egen undergång! Det har gjorts flera undersökningar av de s.k. invandrarfientliga grupperingarna i landet. Och flertalet av dem är outsiders. Står utanför samhällsmaskineriet. För vilken ”perfekt stat” vill ha en hög med outbildade, ständigt arbetslösa, sjukskrivna och allmänt outsiders som frontfigurer? Hade man varit elak så skulle man kunna kalla dem för… parasiter… löss… tärande… Det hände under Nazitysklands tid och skulle garanterat hända igen i någon annan totalitär ledares regim…

Jag tycker uppriktigt synd om nynazisters enfald när det gäller detta. De signalerar sån ensamhet och utanförskap, brist på bekräftelse som individer och bitterhet över att inte räcka till som människa. Det trista är att om de skulle lyckas med det de tycker sig tro på… så skulle de få bekräftat tusenfalt just detta. Av sin egen ledare!

Jag är stolt över mitt ursprung. Mina anfäder och anmödrar har inte gjort några överdrivna stordåd men de är mitt ursprung och de har på sitt sätt bidragit till MIN historia. Min släkt har genom tre länder erfarenhet av nazismens idioti. De ville inte ha det kaos och den förödelsen det orsakade men ingen hade förståndet eller modet att säga nej den gången. Låt det inte hända igen. Använd din energi till något konstruktivt och positivt för dig, din familj, dina vänner och ditt land. För Sverige!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Olikheter gör livet intressant! Vill bara påpeka ett litet sakfel: falafel görs inte av nötkött, utan av kikärter! den bästa falafeln köps för övrigt på kungstorget här i göteborg. testa om du kommer förbi någon dag!

Lotte Jensen sa...

sorry för felaktig uppgift om falafel.. tänkte nog fel... är nog kebab jag had ei åtanke... även om det ursprungligen görs av lammkött... men som princip... så förstår nog alla vad jag menar...

Kevin sa...

Är det något fel med oss som tycker att vi borde begränsa invandringen till kanske 100 st om året ? är man rasist för det ? Sen kan ja svara på din fråga om de där med falafel... falafel är vidrigt där har du svaret och när de börjar servera falafel istället fär köttbullar i skolan har det gått överstyr, tyck vad du vill men den bittra sanningen är att sverige bara går ut för och invandringen bär ett stort ansvar för detta