lördag 22 november 2008

På spaj i julruschen…

Som jag skrivit tidigare så är jag ganska anti-jul men jag tänkte jag skulle göra en studie av utbudet. Jag har svårt för alla grejer som ger en sådan krims-krams känsla att julstämningen bara inte kan infinna sig. Jag förstår inte vem som ska tänkas köpa en sådan grej. Det måste gå på en slags autopilot där man inte ens funderat på om man behövde den grejen ens. Jag är inte nödvändigtvis ute efter dyraste för att kunna påpeka det för varje gäst i mitt hem. Jag vill dock ha kvalitet och de två går oftast hand i hand. Dock inte alltid. Man får fundera på hur länge man tänkt behålla sakerna. Vi är ju så hårt drillade numera att vi SKA tröttna på våra saker innan säsongen är slut. Så vi köper nytt till nästa.

Nåväl, jag tänkte jag skulle besöka de vanligaste affärerna i stan och se vad de har att erbjuda mig, ytterst kräsna, kund. Jag är som sagt anti-jul så kanske jag har ett allt för negativt filter för ögonen i min studie. Det finns några affärer som bjuder på julpynt i stora mått, Jysk, Rusta, Coop, Åhlens, Hemtex, Indiska och La Vie.

La Vie är en mycket spännande affär att gå in i. Man får massor av idéer till presenter och dekoration hela året. Till jul är detta en MÅSTE-affär att besöka. Här kan man känna sig lycklig bara av att köpa ett paket servetter. Dels är det kul grejer men sen är också upplägget trevlig och med lite prång så man inte ser allt direkt. Man får leta sig fram lite och upptäcka vad som finns. I den här affären kan man finna presenter till vem som helst oavsett ålder eller personlighet. Vi behöver fler såna små mysaffärer i Visby.

Indiska har massor av ”hemtrevnad” i sitt sortiment. Framförallt har de roliga dukar och kuddar. De har ett litet sortiment men ett trivsamt. En del grejer tycker jag inte funkar för mig i juletid och det är väl den ”indiska” prägeln som en del saker har, av naturliga skäl. Sen har Indiska en doft i sin affär som jag har svårt för. Jag får alltid en lätt hostattack när jag är där. Men de har många roliga saker som sagt och är värda ett besök. De borde dock ha en större lokal, på fastlandet finns det Indiska-butiker som har betydligt större sortiment och det vill vi också ha här.

Hemtex har massor av produkter av gedigen kvalitet och jag tycker det är en säker affär om man verkligen vill ha något som håller länge. Men ibland blir det lätt lite för ”politiskt korrekt” över det hela. Jag tycker också att de blivit lite för smala i sitt utbud av tyger. Om jag nu ska plocka fram min personlighet så blir det svår när det bara finns en typ att göra det på, då har ju alla andra den också. Varför endast erbjuda en typ av gardiner, alla vill inte ha panelgardiner, och panelgardiner passar inte i alla sorters fönster. Det ser helkonstigt ut. Hade tänkt köpa nya julgardiner men det får vara. Jag inväntar nästa modevåg på gardiner och ser vad det ger.
Åhlens är en affär som spottat upp sig mycket ordentligt sedan de byggde om hela varuhuset. Sedan Tempos dagar har butiken haft svajiga upp- och nedgångar men idag går jag gärna dit och söker inspiration eller bara tittar efter husgeråd och annat som kan förgylla hemtrivseln. De har bra kvalitet på sina grejer och jag tycker att affären är lagom stor när man ska gå runt och leta efter något obestämt. Det var mitt förstahandsval när jag skulle leta efter en ny adventsstake till köksfönstret. De hade ingen så det blev Elhallen i stället. Men Åhlens var förstahandsval. Här har jag hittat många kul grejer.
Coop är ett, i mitt tycke, riktigt sorgebarn. Det är som en trött gammal tant som inte orkat förändra, förnya eller föryngra sig de senaste 20 åren. Hela varuhusets interiör är så ”kooperativt” att man håller på att gäspa käkarna ur led bara av att gå in där. Måste det vara tråkigt att vara kooperativ? Deras julgrejer är…ja vad ska jag säga… trist... tråkigt... lowbudget-känsla… booring.. booring… booring… Kanske har det med hela affärens atmosfär att göra, jag vet inte men ska jag ha stämningsfullt i mitt hem så inte är det Coop som kan ge mig det. Icke!

Rusta.. eh.. jo den finns också men julgrejer är väl inte deras starka sida precis. Allt känns så plastigt och har en ”runt-hörnet-garanti”-känsla. Här skulle jag definitivt inte köpa mig några julsaker. Kanske någon servett eller så… inte…

Jysk har bättrat upp sitt utbud genom åren och jag tycker att känslan på grejerna känns bättre i år än t.ex. för fem år sen. Jag tycker de har haft mycket av lägst-möjliga-kvalitiets-nivå-linje länge och det är kanske kopplat till det låga priset. Man sist jag var där inne så tyckte jag att affären skapat mer trivsel i lokalen och det påverkar en när man ska shoppa loss. Jag vet inte om jag skulle vilja köpa något där men jag tror de har möjlighet att växa i kvalitet. Så jag kommer igen och granskar om så där en fem år…
Men det kanske inte är saker som skapar den julstämning vi alltid strävar efter. Det är andra ting i vår omgivning. Någon att fira med, ett bra TV-program, en god maträtt, en vacker sång, ett tänt ljus, en julbön, ett telefonsamtal, godis, julklapp, pepparkakor eller glögg. Själv är det stillhet och ett tänt ljus som ger mig mesta/bästa julstämningen och då spelar det egentligen ingen roll att jag inte hittat de "rätta" gardinerna. Kanske ska jag arbeta i jul och det ger en slags julstämning det med. Att göra något för en annan människa, i stort och i smått. Det känns bra. Men sen skyndar jag hem till sambo som väntar på mig... och det känns bäst!...

Inga kommentarer: