torsdag 20 november 2008

Miljövänliga Oprah

Jag föddes i slutet av 50-talet och växte upp under samma tid som begreppet slit-å-släng skapades. En bra konsument var en slösaktig konsument, helt utan eftertanke på varken behov eller miljö. Konsekvenserna av detta får vi idag ta och våra barnbarns barn kommer en dag att förbanna vår tids idioti. Min mor har alltid haft en vana att spara och återanvända saker, särskilt plastpåsar. Jag minns att jag i min ungdom tänkte att hon då aldrig kunde släppa ”fattigåren” utan måste spara och spara trots att det fanns nytt att köpa. Idag är jag precis likadan. Jag återanvänder plastpåsar som jag fått med mig hem från affären, t.ex med bröd i. Jag känner mig inte särskilt ”fattig” eller ohygienisk för det.

För egen del vaknade mitt miljöintresse stort i slutet av 80-talet. Fast egentligen tidigare. Jag gick på Tvind efterskole i Danmark. De byggde Nordeuropas största vindkraftverk på 1970-talet. Jag var en av eleverna som var med och gjorde de första spadtagen, eller skedtagen eftersom vi alla hade en var sin sked att gräva med. Det vindkraftverket står ännu kvar på den jyska landsbygden röd- och vitrutig och stolt.

Sen kom jag till Gotland 1975 och här var miljödebatten i sin gryning. En liten grupp personer började förespråka vindkraft. Det var inget jag engagerade mig i överdrivet mycket men i bakhuvudet förstod jag att det var något viktigt i görningen, vad förstod jag inte helt förrän ca 10 år senare. För mig var det lite samma som att bli vegetarian, ”säkert nyttigt men inget för mig”.

Men det var något med miljön som var skevt. Människor utvecklade mer och mer allergier, jag är en av dem. På 1980-talet var det en fix idé att använda klorin när man tvättade för att hålla de vita kläderna vita. Gissa om det rann ut mycket klorin i våra vattendrag då! Sen kom den ena larmrapporten efter den andra och på den vägen är det…

Alla vet vi hur USA valt att stoppa huvudet i sanden så snart man börjar prata om miljöfrågor. Hela deras infrastruktur är uppbyggt så att varje människa ska transportera sig med egen bil och att kasta och köpa nytt - kasta - köpa nytt- kasta - köpa nytt – kasta - köpa nytt i oändlighet… Allt handlar om att konsumera mera. Det var som att varje amerikan såg det som sin mänskliga rättighet och plikt att konsumera mera.

Idag såg jag på TV hur Oprah… av alla människor… hade miljötema på programmet. Det var verkligen på tiden. Äntligen… ÄNTLIGEN så engagerar sig en av USA:s mest inflytelserika kvinnor för vår överlevnad!

Att vissa kändisar gjort sig kända som miljövänliga är väl en sak men nu är det i Oprahs tappning i fokus ur alla perspektiv. Hon t.o.m. visade hur man ska kompostera. På bästa sändningstid! För att inte tala om att ”man kan faktiskt ha en väska att handla med som går att använda fler gånger”… WOW…

Jag minns ett av de första program jag såg med Oprah. Hur hon ”inredde” sina städskåp med rengöringsmedel efter den färg hon gillade?? Hon visade hur någon stor affär hade sortiment efter färg och det var det som var bra med det. Vad nu färg har med städning att göra och inget om städresultat och miljöeffekt. Det har suttit kvar i mig sen dess och jag har länge sagt att den dagen Oprah börjar diskutera miljöfrågor i sitt program då kan vi börja hoppas på en förändring i USA och med det i hela världen.

Jag kan vara ganska gnällig i min ”relation” till USA. Men nu är det så att jag börjar tro på något gott därifrån. Kanske jag har smittats av den optimism som uppstått efter valet i USA. Men hur vi än vrider och vänder på saker och ting så är nog Oprah USA:s främsta förespråkare, av vad hon nu väljer att förespråka. Hon har folkets öra och öga och hon gör det på bred front.


Låt oss hoppas att USA nu tar till sig detta ”nytänkande” och utvecklar alternativa transportmedel, energikällor och varför inte hela livsstilar. För när amerikanerna tar sig an något brukar det bli till 190 %... och i ett sådant här fall skulle det ju gynna allt liv på jorden. Så nu ska jag bevaka USA:s miljöfrälsning. Jag litar på att det kommer att ske något omvälvande snart. BRA OPRAH, jag håller på dig!

Inga kommentarer: