lördag 8 november 2008

Förebilder

Alla behöver förebilder, goda förebilder. Det är inte svårt att komma på någon som vid något tillfälle varit en god förebild för en själv. Men hur ser man på sig själv som föredöme?

För mig fanns det några personer som jag tyckte/tycker uppträtt så att jag ännu i dag tänker på dem som förebild. En av dem är en klassiker och det är Martin Luther King. Jag kan inte säga att jag minns allt han sagt eller så men han satte ett avstamp hos mig om hur vi borde se på varandra som medmänniskor. Att han citeras än idag säger en hel del om den kraft han hade i sin mission.

En person jag diggar mycket är Astrid Lindgren. I alla hennes böcker så lyfte hon fram det goda i människan. Hon visade på att det finns bra alternativ på hur man kan vara mot sina medmänniskor. Att små detaljer kan göra stor skillnad.

En annan förebild jag hade som barn var min syster, Anna. Hon gjorde inget särskilt. Hon var en ”vanlig” tonåring med allt det medförde. Men, hon hade ett stort hjärta och visade så öppet att hon älskade och brydde sig oss. Kanske det bidrog till att hon planerade att utbilda sig till kurator. Jag är helt övertygad om att hon skulle ha gjort ett bra jobb om inte sjukdom och död kom emellan. En sak hon berättade var att hon var mobbad i skolan. Över en sommar, mellan åttan och nian, förvandlades hon. Hon blev en självsäker tjej med ledaregenskaper. Så kom nästa tjej i tur att hamna på hackkycklings nivå. Då väljer min syrra, som stod med innetjejerna, att räcka fram en cigarettpaket till denna utsatta tjej och frågade om hon ville ha en cig. För denna till synes lilla detalj gjorde förmodligen stor skillnad för klasskompisen. Det beundrade jag Anna för.

När jag i mitt arbete får ta emot unga personer som kommer för att få lite arbetslivserfarenhet så sätter jag ribban högt för mig själv som handledare. Jag vill att de ska lämna mitt arbete, efter ett par veckor, med känslan av att de har fått ta del av goda viljor och stark känsla för humanism. Jag vill att de ska ta med sig något, av det jag har lärt dem, i sitt fortsatta yrkesliv framöver, oavsett vad de kommer att arbeta inom. Någon liten detalj som för dem gjort stor skillnad.

Inga kommentarer: