tisdag 4 november 2008

Gotland bygger ut…

Jag följer bygget utanför mitt fönster med stort intresse. Det trots oljud som ibland kommer därifrån. Eftersom det blev ett stort börsras i USA så spillde det över ända hit till Gotland. Det har gjort att en del av det planerade bygget på området har lagts på is. Så än så länge är det endast den delen som ska bli hyreslägenheter som bebyggs. ”Lyxvillorna” kommer kanske aldrig att uppföras och det kanske är lika bra det. Här är några dagsfärska bilder från byggarbetsplatsen.
För de som inte bor i Visby kan jag berätta att vi får biograf i gamla Borgens lokaler. Det ser jag fram emot – MYCKET. Att man inte ska bygga om Södervärnshallen utan funderar på att bygga en helt ny arena någonstans längs med Söderväg. Längst bort mot Snäck byggdes det 4 stycken hus med bostadsrätter och ovanför en hel del villor. Jag har ännu inte förstått hur det lilla kafé/matställe precis vid stranden vid Snäck ska se ut.

Så har vi Totts resort som numera står där vid Norderstrand camping. Jag tycker att det blivit helt fel med restaurangen på Norderstrand. Man har byggt in ”klassskillnader” där tidigare alla hade tillgång. SKÄMS era förbannade penninggnidare! Trots det… Måtte Pigge Werkelin komma igång med bygget i Fidenäs. Jag är på förhand AVUNDSJUK på alla de ungar som kommer att få övernatta i en trädkoja.

Ja, hela Gotland verkar stå inför ett uppsving med camping/hotellbusiness och det tror jag blir bra. Jag skulle själv aldrig nöja mig med en sunkig friggebod om jag skulle åka på semester. Slite camping kommer kanske att bli precis vad Sliteområdet behöver. Det finns så mycket vackert där uppe (bortsett från en viss industri) så det är bra att man ger turister möjlighet att bo där. Där finns ju också Gotlands enda skärgård.

Tänk om man kunde få igång färjetrafik från Slite mot de baltiska länderna. Det kanske skulle ge samhället ett uppsving.

Inga kommentarer: