måndag 24 november 2008

Jag… ett husmorsämne…

Nåja, en wannabee… ibland i alla fall. Inför julen gör man det där extra rycket i hemmet. Man passar på att röja undan det som stått och skräpat allt för länge. Sommarskor som ska plockas bort eller den där högen med källsorteringsgrejer som ska till Återvinningsstationen. Man är så duktig så… Igår var det fönsterputs. Mina fönster får en omgång var tredje månad. Årets sista är inför jul. Det stressar säkert grannar som ser på, ”oj, javisst nu måste jag också putsa fönster” och jag får känna mig duktigt…

Likaså är det byte av gardiner. Hade tänkt köpa nya i år men jag gillar inte panelgardiner så det får bli dem jag redan har. Jag har panelgardiner uppe i köket och det ser så fult ut. Det ger ett så platt och intetsägande intryck. Så nu blir det ett par med hängen högst upp så man kan se den svarta gardinstången som i sig är en del av dekorationen i ett fönster. De som ska upp har röda/lila ränder och har ”hängt med” s.a.s. ett par år nu. Dem gillade jag direkt när jag såg dem i affären. De börjar bli lite trötta nu men vad ska jag göra när tyg/gardin- affärerna är så ensidiga i sitt utbud.

Sen ska det bytas dukar i köket så det matchar gardinerna. Är jag inte fiffig så säg. Jag har helt plockat bort blommorna från köksfönstret. Det såg så konstigt ut till de förbaskade panelgardiner så de kom bort. Jag gillar blommor men har på senare år gått över till mer tåliga blommor. De klarar att bli bortglömda och får vänta på vatten och omvårdnad. Och nu har jag kastat fler blommor eftersom de fått ullöss.

I vardagsrummet har jag haft turkosa gardiner ett tag och det tycker jag annars är mer en sommarfärg. Jag gillar dem också men nu skulle jag vilja ha ett par i bruna toner men det finns bara panelgardiner och det vill jag inte ha. Så de får hänga kvar. Kanske jag ska kolla efter petrol och brun ihop.

Jag har funderat på att skaffa en matta till köket. Jag har alltid haft mattor förr men p.g.a. min kvalsterallergi så åkte de ut. Har endast en i vardagsrummet och i badrummet idag. Det blir lite mer ”ombonat” med en matta och hittar man en snygg en så kan det vara som pricken över i:t i ett rum.

Igår så passade jag på att baka pepparkakor. Det var länge sen och var riktigt kul. Jag har köpt helt nya sorters formar, björn, älg, lamm och fisk bl.a. degen, som jag köpt färdig, var inte så lyckad men det var kul att kavla och leka bagare. Jag har sagt till sambo att dessa pepparkakor nu ska sparas tills julafton! Nåde honom om han går och nallar. Nåja, om jag nu skulle ge tillstånd en gång (eller två) så är det okey… men inte annars.

Sen ska jag steka köttbullar inför julen. Jag brukar ha det till middag samma dag och ha sås och potatis till. Sen sparar jag resten till jul för då SKA det vara hemgjorda köttbullar!
Nåja, nu innebär inte det här at jag på något vis städar och fejar huset och sen tystlåtet plockar fram tofflorna åt herrn i huset… nope… men vissa hemfixargrejer är mycket avkopplande.

1 kommentar:

Murveln funderar sa...

Herrn i huset håller med och tofflar på i tvättstugan...